
WASHINGTON, November 30, 2005 — As
part of an information offensive in Iraq,
the U.S. military is secretly paying Iraqi
newspapers to publish stories written by
American troops in an effort to burnish
the image of the U.S. mission in Iraq.

The articles, written by U.S. military
“information operations” troops, are
translated into Arabic and placed in
Baghdad newspapers with the help of a
defense contractor, according to U.S.
military officials and documents
obtained by the Los Angeles Times.

Many of the articles are presented in

the Iraqi press as unbiased news
accounts written and reported by inde-
pendent journalists. The stories trumpet
the work of U.S. and Iraqi troops,
denounce insurgents and tout U.S.-led
efforts to rebuild the country.

Though the articles are basically fac-
tual, they present only one side of
events and omit information that might
reflect poorly on the U.S. or Iraqi gov-
ernments, officials said. Records and
interviews indicate that the U.S. has
paid Iraqi newspapers to run dozens of
such articles, with headlines such as

“Iraqis Insist on Living Despite
Terrorism,” since the effort began this
year.

The operation is designed to mask any
connection with the U.S. military. The
Pentagon has a contract with a small
Washington-based firm called Lincoln
Group, which helps translate and place
the stories. The Lincoln Group’s Iraqi
staff, or its subcontractors, sometimes
pose as freelance reporters or advertis-
ing executives when they deliver the sto-
ries to Baghdad media outlets.

The military’s effort to disseminate
propaganda in the Iraqi media is taking
place even as U.S. officials are pledging
to promote democratic principles, polit-
ical transparency and freedom of speech
in a country emerging from decades of
dictatorship and corruption.

It comes as the State Department is
training Iraqi reporters in basic journal-
ism skills and Western media ethics,
including one workshop titled “The
Role of Press in a Democratic Society.”
Standards vary widely at Iraqi newspa-
pers, many of which are shoestring
operations.

Underscoring the importance U.S.
officials place on development of a
Western-style media, Defense Secretary
Donald H. Rumsfeld on Tuesday cited
the proliferation of news organizations
in Iraq as one of the country’s great suc-
cesses since the ouster of President
Saddam Hussein. The hundreds of
newspapers, television stations and
other “free media” offer a "relief valve"
for the Iraqi public to debate the issues
of their burgeoning democracy,
Rumsfeld said.

The military’s information operations
campaign has sparked a backlash
among some senior military officers in
Iraq and at the Pentagon who argue that
attempts to subvert the news media
could destroy the U.S. military’s credi-
bility in other nations and with the
American public.

“Here we are trying to create the prin-
ciples of democracy in Iraq. Every
speech we give in that country is about
democracy. And we’re breaking all the
first principles of democracy when
we're doing it,” said a senior Pentagon
official who opposes the practice of
planting stories in the Iraqi media.

The arrangement with Lincoln Group
is evidence of how far the Pentagon has
moved to blur the traditional bound-

U.S. MILITARY
COVERTLY PAYS TO
RUN STORIES IN
IRAQI PRESS
Mark Mazzetti and Borzou Daragahi

         



aries between military public affairs —
the dissemination of factual information
to the media — and psychological and
information operations, which use
propaganda and sometimes misleading
information to advance the objectives of
a military campaign.

The Bush administration has come
under criticism for distributing video
and news stories in the United States
without identifying the federal govern-
ment as their source and for paying
American journalists to promote admin-
istration policies, practices the
Government Accountability Office has
labeled “covert propaganda.”

Military officials familiar with the effort
in Iraq said much of it was being directed

by the “Information Operations Task
Force” in Baghdad, part of the multina-
tional corps headquarters commanded by
Army Lt. Gen. John R. Vines. The officials
spoke on condition of anonymity because
they were critical of the effort and were
not authorized to speak publicly about it.

A spokesman for Vines declined to
comment for this article. A Lincoln Group
spokesman also declined to comment.

One of the military officials said that,
as part of a psychological operations
campaign that has intensified over the
last year, the task force also had pur-
chased an Iraqi newspaper and taken
control of a radio station, and was using
them to channel pro-American mes-
sages to the Iraqi public. Neither is

identified as a military mouthpiece.
The official would not disclose which

newspaper and radio station are under
U.S. control, saying that naming them
would put their employees at risk of
insurgent attacks.

U.S. law forbids the military from car-
rying out psychological operations or
planting propaganda through American
media outlets. Yet several officials said
that given the globalization of media
driven by the Internet and the 24-hour
news cycle, the Pentagon's efforts were
carried out with the knowledge that cov-
erage in the foreign press inevitably
"bleeds" into the Western media and
influences coverage in U.S. news outlets.

“There is no longer any way to sepa-
rate foreign media from domestic
media. Those neat lines don’t exist
anymore," said one private contrac-
tor who does information opera-
tions work for the Pentagon.

Daniel Kuehl, an information
operations expert at National
Defense University at Ft. McNair in
Washington, said that he did not
believe that planting stories in Iraqi
media was wrong. But he ques-
tioned whether the practice would
help turn the Iraqi public against the
insurgency.

“I don't think that there’s any-
thing evil or morally wrong with it,”
he said. “I just question whether it’s
effective.”

One senior military official who
spent this year in Iraq said it was the
strong pro-U.S. message in some
news stories in Baghdad that first
made him suspect that the
American military was planting arti-
cles.

“Stuff would show up in the Iraqi
press, and I would ask, ‘Where the
hell did that come from?' It was
clearly not something that indige-
nous Iraqi press would have con-
ceived of on their own,” the official
said.

Iraqi newspaper editors reacted
with a mixture of shock and shrugs
when told they were targets of a
U.S. military psychological opera-
tion.

Some of the newspapers, such as
Al Mutamar, a Baghdad-based daily
run by associates of Deputy Prime
Minister Ahmad Chalabi, ran the
articles as news stories, indistin-

COMING 2007

PRE-PUBLICATION OFFER:
Order before December 2006

and receive a 15% discount OFF
THE NORMAL PRICE OF $15.95!



guishable from other news reports.
Before the war, Chalabi was the Iraqi
exile favored by senior Pentagon officials
to lead post-Hussein Iraq.

Others labeled the stories as "adver-
tising," shaded them in gray boxes or
used a special typeface to distinguish
them from standard editorial content.
But none mentioned any connection to
the U.S. military.

One Aug. 6 piece, published promi-
nently on Al Mutamar's second page,
ran as a news story with the headline
“Iraqis Insist on Living Despite
Terrorism.” Documents obtained by
The Times indicated that Al Mutamar
was paid about $50 to run the story,
though the editor of the paper said he
ran such articles for free.

Nearly $1,500 was paid to the inde-
pendent Addustour newspaper to run
an Aug. 2 article titled “More Money
Goes to Iraq's Development,” the
records indicated. The newspaper’s edi-
tor, Bassem Sheikh, said he had “no
idea” where the piece came from but
added the note “media services” on top
of the article to distinguish it from other
editorial content.

The U.S. military-written articles
come in to Al Mutamar, the newspaper
run by Chalabi’s associates, via the
Internet and are often unsigned, said
Luay Baldawi, the paper’s editor in
chief.

“We publish anything,” he said. “The
paper’s policy is to publish everything,
especially if it praises causes we believe
in. We are pro-American. Everything
that supports America we will publish.”

Yet other Al Mutamar employees
were much less supportive of their
paper’s connection with the U.S. mili-
tary. “This is not right,” said Faleh
Hassan, an editor. ”It reflects the tragic
condition of journalists in Iraq.
Journalism in Iraq is in very bad shape.”

Ultimately, Baldawi acknowledged that
he, too, was concerned about the origin
of the articles and pledged to be “more
careful about stuff we get by e-mail.”

After he learned of the source of three
paid stories that ran in Al Mada in July,
that newspaper’s managing editor,
Abdul Zahra Zaki, was outraged, imme-
diately summoning a manager of the
advertising department to his office.

“I’m very sad,” he said. “We have to
investigate.”

The Iraqis who delivered the articles

also reaped modest profits from the
arrangements, according to sources and
records.

Employees at Al Mada said that a
low-key man arrived at the newspaper’s
offices in downtown Baghdad on July
30 with a large wad of U.S. dollars. He
told the editors that he wanted to pub-
lish an article titled “Terrorists Attack
Sunni Volunteers” in the newspaper.

He paid cash and left no calling card,
employees said. He did not want a
receipt. The name he gave employees
was the same as that of a Lincoln Group
worker in the records obtained by The
Times. Although editors at Al Mada
said he paid $900 to place the article,
records show that the man told Lincoln
Group that he gave more than $1,200
to the paper.

Al Mada is widely considered the
most cerebral and professional of Iraqi
newspapers, publishing investigative
reports as well as poetry.

Zaki said that if his cash-strapped
paper had known that these stories
were from the U.S. government, he
would have “charged much, much
more” to publish them.

According to several sources, the
process for placing the stories begins
when soldiers write "storyboards" of
events in Iraq, such as a joint U.S.-Iraqi
raid on a suspected insurgent hide-out, or
a suicide bomb that killed Iraqi civilians.

The storyboards, several of which
were obtained by The Times, read more
like press releases than news stories.
They often contain anonymous quotes
from U.S. military officials; it is unclear
whether the quotes are authentic.

“Absolute truth was not an essential
element of these stories,” said the senior
military official who spent this year in
Iraq.

One of the storyboards, dated Nov.
12, describes a U.S.-Iraqi offensive in
the western Iraqi towns of Karabilah
and Husaybah.

“Both cities are stopping points for
foreign fighters entering Iraq to wage
their unjust war,” the storyboard reads.

It continues with a quote from an
anonymous U.S. military official:“‘Iraqi
army soldiers and U.S. forces have
begun clear-and-hold operations in the
city of Karabilah near Husaybah town,
close to the Syrian border,’ said a mili-
tary official once operations began.”

Another storyboard, written on the

same date, describes the capture of an
insurgent bomb-maker in Baghdad. “As
the people and the [Iraqi security
forces] work together, Iraq will finally
drive terrorism out of Iraq for good,” it
concludes.

It was unclear whether those two sto-
ryboards have made their way into Iraqi
newspapers.

A debate over the Pentagon's han-
dling of information has raged since
shortly after the September 11 attacks.

In 2002, the Pentagon was forced to
shut down its Office of Strategic
Influence, which had been created the
previous year, after reports surfaced
that it intended to plant false news sto-
ries in the international media.

For much of 2005, a Defense
Department working group has been
trying to forge a policy about the prop-
er role of information operations in
wartime. Pentagon officials say the
group has yet to resolve the often-con-
tentious debate in the department about
the boundaries between military public
affairs and information operations.

Lincoln Group, formerly known as
Iraqex, is one of several companies
hired by the U.S. military to carry out
“strategic communications” in countries
where large numbers of U.S. troops are
based.

Some of Lincoln Group’s work in Iraq
is very public, such as an animated public
service campaign on Iraqi television that
spotlights the Iraqi civilians killed by
roadside bombs planted by insurgents.

Besides its contract with the military
in Iraq, Lincoln Group this year won a
major contract with U.S. Special
Operations Command, based in Tampa,
to develop a strategic communications
campaign in concert with special opera-
tions troops stationed around the globe.
The contract is worth up to $100 mil-
lion over five years, although U.S. mili-
tary officials said they doubted the
Pentagon would spend the full amount
of the contract. n

Mazzetti reported from Washington and
Daragahi reported from Baghdad for
The Los Angeles Times.


